Υπόμνημα του Εργατικού Κέντρου Λαυρίου- Ανατολικής Αττικής με αφορμή την παράσταση διαμαρτυρίας στις 14 Αυγούστου.


 Λαύριο 10-08-2023 Αρ. Πρωτ. 117 

Κινητοποίηση προς: 

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ. 

 ΣΩΜΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΕΡΓΣΑΣΙΑΣ ΠΑΛΛΗΝΗΣ. 

 ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΚΙΝΔΙΝΟΥ.  

ΑΡΧΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ. 

ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ. 

 

ΥΠΟΜΝΗΜΑ  


Σχετικά με την εργοδοτική αυθαιρεσία στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθήνας. 

Όπως επανειλημμένα έχουμε αναδείξει, οι πολλές διαφορετικές εργασιακές σχέσεις ακόμα και στις ίδιες εταιρείες, καθιστά ακόμη δυσκολότερο σε έναν εργαζόμενο να σταθεί απέναντι στην εργοδοτική πίεση που αξιοποιεί την έλλειψη προσωπικού ως πρόσχημα για την ακόμα μεγαλύτερη εντατικοποίηση της εργασίας, την παραβίαση ακόμα και στοιχειωδών δικαιωμάτων. 

Σχεδόν σε όλες τις επιχειρήσεις στο Αεροδρόμιο οι εργαζόμενοι δεν παίρνουν κανονική άδεια, καθώς οι εργοδότες αρνούνται να χορηγήσουν τις άδειες τόσο στους εργαζόμενους που εργάζονται με αορίστου χρόνου συμβάσεις όσο και στους εργαζόμενους που είναι με ορισμένου χρόνου για πολλά χρόνια.  Υπάρχουν περιπτώσεις μάλιστα, όπου οι εργοδότες ζητούν από τους εργαζόμενους να δουλέψουν την κανονική τους άδεια με επιπλέον αμοιβή, κάτι που φθείρει τη σωματική και ψυχική υγεία των εργαζομένων. 

Αντίστοιχα για τα ρεπό, την υπερεργασία και τις υπερωρίες, τα οποία ναι μεν πληρώνονται αλλά δεν δηλώνονται (οι υπερωρίες και υπερεργασία με βάση το νόμο δηλώνονται πριν από την έναρξη της βάρδιας του εργαζόμενου) ενώ υπάρχουν περιπτώσεις όπου δεν καταβάλλονται τα ένσημα της παραπάνω εργασίας. 

Σε κάποιες εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης, ενώ δεν προβλέπεται από τις ατομικές συμβάσεις των εργαζομένων, εφαρμόζεται σπαστό ωράριο, μέχρι και 10- 11 ώρες σε καθημερινή βάση. 

Επιπλέον στις ίδιες επιχειρήσεις, εταιρείες  που ανήκουν στον ίδιο όμιλο απασχολούν τους ίδιους εργαζόμενους με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να μην παίρνουν καθόλου ρεπό. 

Σε εταιρεία εστίασης, οι ατομικές συμβάσεις των εργαζομένων μέχρι το τέλος Σεπτέμβρη προβλέπουν εκ περιτροπής εργασία 4ημερη με αμοιβή 5θημερο-8ωρο (δηλαδή τρια ρεπό μεσα στη βδομάδα) και οι εργαζομενοι δουλεύουν τουλάχιστον 5θημερο. Στην ίδια επιχείρηση, η εργοδοσία έχει δώσει ατομικές συμβάσεις στους εργαζόμενους όπου ενσωματώνονται τα επιδόματα στο βασικό μισθό αλλά και όσα επιδόματα θα έχουν στο μέλλον). Γενικότερα, στις επιχειρήσεις εστίασης, η κλαδική συλλογική σύμβαση δεν εφαρμόζεται ως προς τις ειδικότητες, τη μισθολογική ωρίμανση των μαγείρων με βάση τα χρόνια προϋπηρεσίας,  τα Μέσα Ατομικής Προστασίας που παρέχονται στους εργαζόμενους (π. χ οι σερβιτόροι και βοηθοί αυτών δηλώνονται ως πωλητές η ταμίες και αμείβονται με τον αντίστοιχο μισθό και όχι με ποσοστά καθώς και άλλα παραδείγματα). Συνολικότερα,  οι εργαζόμενοι και στις εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης δηλώνονται  διαφορετική ειδικότητα από την πραγματική τους εργασία (ramp agent υπάλληλος γραφείου, ενώ το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα εργάζεται στην πίστα) και σε καθημερινή βάση κάνουν επιπλέον εργασίες από τα καθήκοντα τους, κάτι που μπορεί να αποβεί μοιραίο όταν δεν υπάρχει εκπαίδευση και υπάρχει μεγάλη πίεση. 

Γίνονται εργατικά ατυχήματα τα οποία δε δηλώνονται ως τέτοια. Λιποθυμίες ισχαιμικό επεισόδιο, κατάγματα, ηλίαση, θλαστικά τραύματα, ράμματα στο κεφάλι, άλλα χτυπήματα στα οποία απλά παρέχονται οι πρώτες βοήθειες στο σταθμό του ΕΚΑΒ και στη συνέχεια ο εργαζόμενος πηγαίνει στο σπίτι του. 

Δεν πραγματοποιούνται διαλείμματα των εργαζομένων και δεν υπάρχει σχετικός αναρτημένος πίνακας που να το προβλέπει, ειδικά για την πίστα. 

Η 11ωρη ανάπαυση μεταξύ των βαρδιών σε πολλές περιπτώσεις παραβιάζεται. 

Ενώ υπάρχει πολύ μεγάλη έλλειψη προσωπικού οι εταιρείες στο αεροδρόμιο προχωράνε στη λήξη συμβάσεων ορισμένου χρόνου χωρίς σοβαρό λόγο, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα περίπτωση εργαζόμενης που βρισκόταν σε αναρρωτική επειδή νοσηλεύονται από covid και δεν ανανεώθηκε η σύμβαση της. 

Τα σωματεία των εργαζομένων δεν είναι ενήμερα για την ύπαρξη γραπτής εκτίμησης επαγγελματικού κινδύνου προκειμένου να παρθούν όλα εκείνα τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να παρέχονται τα κατάλληλα μέσα ατομικής προστασίας συγκεκριμένων προδιαγραφών (στολές εργασίας, παπούτσια ασφάλειας, ωτοασπίδες κλπ). 

Γραφεία που απασχολούν εργαζόμενους για λογαριασμό εταιρειών τροφοδοσίας αεροσκαφών, δεν βάζουν τα επιδόματα τριετιων στους εργαζόμενους που το δικαιούνται, ενώ έχουμε εντοπίσει ότι δεν τους βάζει τα ένσημα τους την περίοδο που βρίσκονται σε κανονική άδεια. 

Στο χώρο του διαχωρισμού εδώ και καιρό πραγματοποιούνται έργα όσο οι εργαζόμενοι δουλεύουν, με ό, τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια τους. 

Εδώ και χρόνια συγκεκριμένη επιχείρηση παραβιάζει τα στοιχειώδη συνδικαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων. Δεν έχει παραχωρήσει γραφεία στο σωματείο της επιχείρησης, δεν προχωράει στις μηνιαίες συναντήσεις με τους εκπροσώπους των εργαζομένων και προχωράει σε γραπτές επιπλήξεις σε εργαζόμενους όταν συμμετέχουν σε απεργιακές κινητοποιήσεις για τις οποίες δεν έχει αμφισβητηθεί η νομιμότητα τους. 

Καλούμε  την Επιθεώρηση Εργασίας και το ΚΕΠΕΚ να κάνουν καθημερινούς ελέγχους στο χώρο του αεροδρομίου Αθηνών και το Υπουργείο Εργασίας να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα και να γίνουν δεκτά τα αιτήματά μας ώστε να σταματήσει αυτή η απαράδεκτη και επικίνδυνη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί για τους εργαζόμενους στο αεροδρόμιο Αθηνών προτού γίνουμε μάρτυρες ακόμα πιο σοβαρών καταστάσεων για την Υγεία και την ζωή των εργαζομένων στον χώρο. 


 

Για το Διοικητικό Συμβούλιο